vrijdag 20 juli 2012

Matras maken

Voor de bedden in de ouderslaapkamer en de jongenskamer heb ik matrassen nodig. Ik ben al een aantal avonden aan het surfen gegaan om voorbeelden van matrassen te vinden. Ik heb een heleboel mooie resultaten gevonden, maar niet niet echt een stap voor stap voorbeeld.
Tot ik op een Finse site terecht kwam. Mooi matras, in een aantal stappen uitgelegd hoe het gemaakt werd. Een probleempje, mijn Fins is niet wat het geweest is.
Ik ben niet voor een gat te vangen, dus een Finse zinnen vertaler gebruikt. Jammer genoeg werd het daar niet duidelijker van.
Formaat de matras zodat kunt u zowel de bovenkant en de onderkant van de ommeltuu viimestelyreunat, mieleisellä täytteellä, vul de randen. Tot slot, vullen een leemte in de gesloten hand-naai
Bovenstaand een deel van de vertaling, dan de fantasie maar gebruiken, want er staan wel plaatjes bij.
( http://schifka.vuodatus.net/page/Madrass )
Alleen hoe groot moet ik het lapje stof maken?
Rita Melgert ( http://www.ritamelgert.nl/crea/poph2.htm ) heeft een matras gemaakt waar ze in de beschrijving duidelijk aangeeft dat het matras iets kleiner moet worden dan het bed. Dit om het opmaken van het bed mogelijk te maken.

Het Finse matras is op een iets andere manier gemaakt, zodat je hoge zijkanten krijgt, wat ik erg mooi vind. Dan maar een proefmatras gaan maken, want ik heb nog echt geen idee hoe het gemaakt gaat worden. Met een stukje uit een oude stoffen zakdoek ga ik aan de slag. Het wordt een mooi hoog en kort matras, hihi nu past het verhoudingsgewijs niet op het bed.
Vervolgens heb ik het lager gemaakt, dat past beter. Het is alleen nog aan de korte kant, dus dat is voor het echte matras even een weet.
Om te kijken hoe het er uit gaat zien als ik er knopen opzet, sloop ik een aantal scrabbooking "knopen" die ik verdeel over het matras. De naald gaat er net doorheen, met een beetje worstelen zitten de knopen er op. Voor het "echte" matras heb ik besloten dat er geen knopen om gezet worden, de onderkant vind ik eigenlijk wat echter er uit zien.
Het proefmodel:



 De achterkant:


Mooie hoogte:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten